معرفي سيم و انواع آن

يکشنبه 26 تير 1401
14:03
نمایندگی تعمیرات


سيم مفتولي که همه آن را مي ‌شناسيم يک سيم مسي تک رشته است که به آن سيم خشک هم مي‌ گويند و در تابلو هاي برق استفاده مي‌شود. هادي اين سيم از جنس مس است با روکشي از نوع PVC با ولتاژ 450 تا 750 براي جريان هاي مختلف و ضخامت 1.5 تا 240 ميلي‌متر به کار مي رود. اما قصه همين جا که هنوز صحبتي از سيني کابل تمام نمي‌شود، سيم انواع مختلفي دارد که هر کدام کاربردهاي خاص خودشان را دارند. در اين مطلب انواع مختلف سيم را معرفي مي‌ کنيم تا وقتي به فروشگاه کالاي برق مي‌ رويد کمتر گيج شويد و جنس مورد نيازتان را سريع‌تر بيابيد.

سيم و کابل

انواع سيم و کابل

سيم مفتولي (NYA)

هادي اين نوع سيم‌ها از مس نرم شده با عايقي از ماده پلاستيک پي.وي.سي در رنگ‌ هاي گوناگون شکل گرفته است. ولتاژ اسمي اين سيم 750/450 ولت است و براي جريان‌هاي مختلف با سطح مقطع تا 240 ميلي‌ متر مربع ساخته مي‌شود. اين دسته از سيم‌ ها در تابلوهاي برق و تاسيسات نصب ثابت در محيط‌ هاي خشک در داخل لوله، روي ديوار يا داخل آن به‌ کار مي‌رود. بنابراين استفاده از اين نوع سيم به‌ طور مستقيم در داخل ديوار مجاز نيست.

سيم نيمه افشان (NYAB)

ساختمان اين سيم مثل سيم NYA است ولي نسبت به آن انعطاف بيشتري دارد. ولتاژ اسمي اين سيم نيز 450/750 ولت است و در تاسيسات نصب ثابت در محيط‌ هاي خشک و در داخل لوله به‌ صورت روکار يا توکار به کار گرفته مي‌شود. استفاده از اين نوع سيم‌ها نيز به‌ طور مستقيم در داخل ديوار مجاز نيست. اين نوع سيم از نظر ساختار شبيه سيم‌ هاي مفتولي است و ولتاژ آن هم 450 تا 750 ولت است. نسبت به سيم مفتولي انعطاف بيشتري دارد.

سيم افشان (NF)

سيم افشان مجموعه‌اي از تعداد زيادي رشته‌هاي نازک مسي است و به سيم نرم معروف است که در سيني کابل قرار ميگيرد. ساختمان اين نوع سيم مانند سيم مفتولي و نيمه‌افشان است. ولتاژ نامي آن 300 تا 500 ولت است. انعطاف آن از نيمه‌ افشان بيشتر است و ضخامت آن از سيم مفتولي، به همين دليل مقاومت الکتريکي کمتري دارد. سيم افشان از سيم مفتولي گران‌تر است؛ چون هزين? توليد آن بالاتري دارد.

شناخت نشانه‌هاي انواع سيم

جنس هادي‌ ها، عايق و نوع کاربرد سيم و کابل با حروف مشخصي روي روکش حک مي‌شوند. در ادامه معني علامت‌ها و حروف روي عايق ‌ها را مي‌گوييم.

N علامت سيم مسي است که با استاندارد VDE آلمان ساخته شده.

Y به معني عايق پروتودور PVC هر رشته است.

S & Z علامت سيم‌هاي مخصوص هستند.

F علامت سيم‌هاي نرم است.

A سيم‌کشي داخل لوله‌ها و M سيم‌هاي مقاوم در مقابل رطوبت است.

انواع سيم

سيم NYA

بدون حرکت در محل‌هاي خشک و در داخل لول? PVC و فولادي نصب مي‌شود. از اين نوع سيم نبايد در زير گچ استفاده کرد. اين نوع با روکش‌هايي به رنگ سبز، سياه، آبي و قهوه‌اي توليد مي‌شود.

سيم NYM

در محل‌ هاي خشک يا مرطوب مثلاً زير گچ، بدون لوله نصب مي‌شود. يک لايه با عايق PVC است و کلافي به رنگ سياه يا خاکستري يا سفيد و روکشي به رنگ سياه، قهوه‌اي و آبي.

سيم NYFA

در داخل لول? PVC و فولادي نصب مي‌شود و براي اشياي قابل حمل استفاده نمي‌شود. سيم‌ هاي نازک مسي به هم ‎تابيده با مواد PVC عايق شده به رنگ سبز، زرد، سياه، آبي، قهوه‌اي، زرد، سبز، بنفش و سفيد عرضه مي‌شوند.

سيم NYAFZ

سيم‌ هاي نازک به هم تابيده است که با هم عايق‌ بندي مي‌شوند به رنگ سياه، سفيد و قهوه‌اي. اين نوع براي روشنايي استفاده مي‌شود و به منظور استفاده در وسايل قابل حمل استفاده مناسب نيستند.

سيم Y

در داخل لول? PVC و فولادي براي زنگ اخبار، تلفن و دستگاه‌هاي علامت‌دهنده استفاده مي‌شود. اين سيم‌ ها روکش‌شده با مواد PVC است و در دو، سه يا چهار رشت? به هم تابيده و يا تک‌ رشته در رنگ‌هاي استاندارد و در کلاف‌هاي صد متري توليد و عرضه مي‌ شود.

سيم ارت

سيم ارت با وصل‌ شدن به بدن? لوازم برقي از آنها در برابر برق‌ گرفتگي محافظت مي‌ کند.

براي استفاده از سيم ارت، ساختمان بايد چاه ارت با ساخت کاملا فني داشته باشد. اين سيم نبايد به چاه آب يا اسکلت فلزي نصب شود. دلايل استفاده از سيم ارت عبارت‌ اند از: حفاظت و ايمني تجهيزات الکتريکي و الکترونيکي، ايجاد شرايط ايدئال براي کار، حذف ولتاژ اضافي، جلوگيري از ولتاژهاي ناخواسته، ولتاژ تماسي و صاعقه و اطمينان از قابليت کار الکتريکي.

سيم لاکي

سيم لاکي از يک رشته سيم ساخته شده که بر روي آن لايه نازک عايق است. حجم عايق آن کم است؛ به همين دليل در سيم‌ پيچي‌هاي موتور و ترانسفورماتور، بسيار از آن استفاده مي‌شود و به سيم ترانس هم معروف است. ضخامت آن 0.05 تا 6 ميلي‌متر است.

اميدواريم اين مطلب شناخت بهتري از سيم و کابل به شما داده باشد و با اطلاع از انواع و علائم سيم‌ها انتخاب دقيق‌تري داشته باشيد. براي مشاهده برندهاي مختلف سيم و کابل به لايت هوم مراجعه نماييد تا بتوانيد با اطمينان و کسب اطلاعات خريد خود را انجام دهيد.

مقايسه سيم و کابل

سيم يا wire از يک يا چند رشته باريک مسي يا آلومينيومي تشکيل شده که برخي از آن‌ها سيم مفتول يا تک رشته‌ اي و برخي ديگر سيم افشان يا چند رشته‌ ايي هستند. اما کابل يا cable از دو يا چند سيم و هادي عايق تشکيل شده است. مانند کابل شبکه، کابل کواکسيال، کابل برق و کابل‌هاي ديگر.

ساده ‌ترين روش تشخيص بين سيم و کابل اين گونه است که سيم معمولا قابل رويت است، در حالي که بيش ‌تر کابل‌ ها اغلب داراي پوشش هستند. به طور کلي نبايد اصطلاح سيم و کابل را باهم اشتباه گرفت.

به عنوان نمونه سيم برق يک اصطلاح غلط است و بايد کابل برق گفته شود، زيرا همين‌طور که گفتيم سيم از رشته باريک مسي تشکيل شده و کابل از سيم هاي تک رشته‌اي يا چندرشته‌اي. ما در زبان فارسي فقط از دو واژه سيم و کابل استفاده مي‌نماييم. اما جالب است بدانيد در زبان انگليسي علاوه بر اين‌ها واژه ديگري هم به نام Cord به کار مي‌رود که تفاوت آن با سيم و کابل اين است که Cord کابلي است که براي انتقال برق استفاده مي‌شود و خود واژه کابل تنها به جهت بيان انتقال ديتا به کار مي‌رود.

سيم و کابل تک رشته‌ اي و چند رشته‌ اي

بازار سيم و کابل معمولا در سيم ‌هاي چند رشته‌اي متقاضي بيشتري دارد تا سيم‌ هاي مفتولي. به اين دليل که ضخامت سيم ‌هاي چند رشته‌اي حالا هر ميزاني که مي‌خواهد باشد، قدرت انعطاف‌پذيري بالاتري نسبت سيم‌ هاي مفتولي دارند و در صنايعي که نياز به لحيم‌ کاري وجود دارد، مانند مدارهاي الکترونيکي بيشتر مورد استفاده قرار مي‌ گيرند. سيم چند رشته‌ اي معمولا مقاومت بالاتري دارد ولي در سيم تک رشته اي در اثر مرور زمان و تغييرات آب و هوايي که ساختار ماده تغيير مي‌کند سبب شکستگي و يا ايجاد ترک‌هاي ريز در فلز مي‌شود و در طول زمان اين ترک‌ها بيشتر و بزرگتر شده؛ درنتيجه فلز از هم مي‌ پاشد. اما فروش سيم و کابل چند رشته‌اي معمولا براي توليد کنندگان به صرفه نيست. به اين دليل که هزينه توليد سيم افشان يا چند رشته‌اي بيشتر از مفتولي است. از سيم‌ هاي مفتولي غير از صنعت الکترونيک و برق براي صنعت‌هاي ديگري هم مانند مکانيک استفاده مي‌شود که بيشتر براي جابجايي و يا محکم کردن به کار مي‌روند.

مقاومت الکتريکي در سيم ها و کابل ها

اصولا در سيم‌ هاي چند رشته ‌اي در سطح مقطع سيم شکاف‌ هاي بيشتري بين رشته‌ها وجود دارد. اما در فرکانس‌ هاي بالا از سيم‌ هاي چند رشته‌اي به دليل پديده اثر پوستي بيشتر استفاده مي شود. پديده اثر پوستي سبب تلف شدن نيرو در سيم مي‌شود که براي سيم ‌هاي معمولي اين اثر را کاهش نمي‌دهند و براي کاهش اثر از کابل‌ هاي ليتز استفاده مي‌نمايند. کابل ليتز از چند سيم چند رشته‌ اي تشکيل شده که با روکشي عايقي از هم جدا مي‌شود و سطح مقطع را براي عبور جريان بيشتر مي‌کند.

ضخامت سيم و کابل تاثير بر روي کيفيت آن

جريان الکتريکي حاوي ميليون ‌ها الکترون است. جريان الکتريکي رابطه مستقيم با تعداد الکترون‌ها دارد. اين يعني هرچه جريان بيشتر باشد تعداد الکترون‌ها نيز بيشتر مي‌شود و بايد از کابل ‌هاي داراي سطح مقطع بيشتر استفاده کرد. بنابراين هرچه سيم و کابل قطر بيشتري داشته باشد، جريان عبوري بيشتر و مقاومت در برابر عبور جريان کمتر مي‌شود. با اين وصف هرچه کابل ضخيم ‌تر باشد کمتر داغ مي‌شود و بنابراين کمتر دچار سوختگي مي‌گردد.

خريد سيني کابل


[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نمایندگی تعمیراتی انواع دستگاه های دیجیتال و غیر دیجیتال
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نمایندگی تعمیرات است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]