سالمند کیست؟ (بخش چهارم)

جمعه 25 مرداد 1398
13:57
نمایندگی تعمیرات

سالمند کیست؟ (بخش چهارم)

دلایل سالمندی

طی تحقیقات بعمل آمده دانشمندان در مورد دلایل تکامل جسمی بشر با هم توافق نظر ندارند.در گردهمایی جمعیت پیشرفت علوم آمریکا که در سال 1974 برگزار شد چهار نظریه در مورد سالمند کیست ارائه شد که عبارت است از :

  1. عوامل توارثی
  2. اختلال در کنش دستگاه ایمنی
  3. اختلال در دستگاه غدد مترشحه داخلی
  4. مکانیسم پیر شدن سلولی
  5. نظریه فرسودگی
  6. نظریه مواد زاید

بسیاری از دانشمندان عقیده بر این دارند که سالمند شدن با نوع محیطی که ما در آن زندگی می کنیم وهمچنین طرز زندگی ما بستگی دارد.

سن اجتماعی

سن اجتماعی نقش هایی را معین می کند که انسان می تواند، می خواهد و بایستی در اجتماع بر عهده بگیرد یا آرزوی بر عهده گرفتن آنها را دارد.

سن روانی و عاطفی

می دانیم که تکامل ویژگی هایی دارد. مثلاً یک شخص زمانی از نظر روانی کامل شناخته می شود که بتواند مسئولیت های خود را در جامعه بر عهده بگیرد. انسان در 70 سالگی به مرگ نزدیک می شود، این امر می تواند اثرات روانی داشته باشد.

دگرگونی روانی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

  1. دگرگونی هایی که عاطفه و شخصیت را دربرمی گیرد.
  2. دگرگونی های شناختی، یعنی دگرگونی هایی که شیوه فکر، همچنین توانایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

سن جسمی و زیستی

غیر از سن زمانی، معیار دیگری نیز می تواند به تعریف سالمندی کمک کند، این معیار عبارت است از دگرگونی جسمی و زیستی. با وجود موارد استثنایی، سالمندی جسمی تدریجاً حاصل می شود، به طوری که تعیین لحظه ای که شخص از نظر جسمی پیر می شود غالباً قراردادی است. اکثر مردم احساس می کنند که نیروی بدنشان بین 30 تا 35 سالگی نقصان می یابد، ولی تا زمانی که فعالیت های روزانه شان تحت تأثیر این نقصان قرار نمی گیرد آنها توجه زیادی به این امر نمی کنند.

پیر شدن جسمی تصوری را که ما از خود داریم تغییر می دهد، پیر شدن جسمی به دیگران پیغام می دهد که باید رفتار خود را نسبت به ما عوض کنند. ژان پل سارتر چنین می نویسد: یک سالمند هرگز خودش را سالمند احساس نمی کند. من از طریق دیگران در می یابم که سالمندم، اما خودم سالمندی خودم را احساس نمی کنم.

سن زمانی

ساده ترین راه برای تعریف سالمندی عبارت است از شمردن تعداد سال هایی که از بدو تولد طی شده است. به طور کلی 65 سالگی را آغاز سالمندی تعیین می کنند. در مورد بعضی اشخاص، انتقال به تدریج انجام می گیرد، حال آنکه در مورد بعضی دیگر انتقال از دوره ای به دوره دیگر به سرعت و همراه با صدمات روحی به وقوع می پیوندد. در خصوص شخصی که اجبارا بازنشسته شده است، شصت و پنجمین سال زندگی ممکن است به معنای ورود ناگهانی به دوره سالمندی تلقی شود. درسایر موارد سالمند شدن با ملایمت پیش می آید، مثلاً از طریق موهایی که سفید می شوند، کودکانی که از کانون خانواده جدا می شوند، دوستانی که فوت می شوند و…

در جامعه ما سن 65 یا 70 سالگی آغاز سالمندی را مشخص می کند، زیرا با سن بازنشستگی مطابقت دارد. بنابراین ورود به دوره سالمندی را تا اندازه ای قانون معین می کند. چون سن قراردادی و اجباری بازنشستگی، که معمولاً 65 سالگی است- گاهی می تواند تا 70 سالگی ادامه یابد. البته بعضی اشخاص لااقل از نظر قانون دیرتر از دیگران پیر می شوند. با توجه به پراکندگی زیاد سنینی که در دوره موسوم به سالمندی است، می توان افراد سالمند را به دو گروه تقسیم کرد: سالمند جوان و سالمند واقعی.

اثرات فردی سالمندی

انزوا، تنهایی، احساس هرز رفتن، ناامیدی، ناامنی، اضطراب، احساس سربار بودن، اثرات ناشی از کهولت بر سالمند است. که در نتیجه استفاده از مسکن ها، آرامبخش ها و را در این گروه سنی به شدت رواج داده است. بیماری روانی مثل افسردگی از جمله اثرات سوئی است که کهولت برای سالمند به ارمغان می آورد. تنهایی روی تهیه غذا، میزان خوردن غذا و حتی بر متابولیسم و تغییرات بیولوژیکی مؤثر است.

سالمندان فاقد منابع مجدد دوستی هستند، چون بیشتر آنها کار نمی کنند و موقعیت ایجاد روابط دوستانه در فضای کار را ندارند و دوستان هم سن و سالشان را نیز به نوعی از دست داده اند. این مسئله تنهایی آنها را افزایش می دهد.

اثرات اقتصادی سالمندی

از آنجا که بالا رفتن بهداشت و پیشرفت علم پزشکی، موجب افزایش جمعیت سالمندان گشته، لذا ایجاب می کند که دولت ها بخشی از درآمد خود را صرف امور این قشر از جمعیت نمایند، و از این جهت باری بر دوش جامعه است.

اثرات جمعیتی سالمندی

در کشورهایی که همگام با کاهش مرگ و میر، موالید نیز کاهش یافته، در دراز مدت با انهدام نسل مواجه خواهند شد، از طرف دیگر این کشورها در روابط اقتصادی نیاز به نیروی فعال جوان دارند که با وجود جمعیتی سالمند و عدم نیروی فعال جوان، با مشکل کمبود نیروی کار مواجه می گردند، که به ناچار پذیرای مهاجرین سایر کشورها و اعمال سیاست های تشویقی در جهت افزایش موالید می گردند، که معمولاً در زمینه افزایش موالید به سبب اشتغال زنان، ماشینی شدن زندگی و سایر دلایل در رابطه با زندگی جوامع غربی، از جمله راحت طلبی والدین کمتر به موفقیت دست می یابند.


[ بازدید : 121 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نمایندگی تعمیراتی انواع دستگاه های دیجیتال و غیر دیجیتال
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نمایندگی تعمیرات است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]